Foreningens formål

Dansk Lipizzanerforening blev oprettet i 1972 og er underlagt SEGES Landsudvalget for Heste mht. kåringer og stambogsføring. Foreningens formål er at varetage Lipizzanerens fremme i Danmark. Vi er en lille forening, og vores mål er at samle Lipizzanerne, deres ejere og ryttere.Hvert år samles foreningens medlemmer om fælles begivenheder som kåringer, fælles træningsdage, dyrskuer og Store Hestedag hvor vi optræder med showindslag og deltager i den store Roskilde Kvadrille. Derudover tager medlemmer jævnligt selv initiativ til afholdelse af dressurkurser mm.

Husk at betale kontingent inden d.1.2.2024, hvis du/i vil have stemmeret til generalforsamlingen 2024.

Velkommen

Her på siden kan du finde alle informationer lige fra racebeskrivelse, avlshingste, galleri, aktiviteter til kontingentpriser og meget mere.

Ønsker du at være medlem af foreningen kan du finde tilmeldingsblanket HER.

For eksisterende medlemmer er det også her på siden man finder bestyrelsesreferater mv. Skulle du alligevel ikke finde de informationer du søger, er du selvfølgelig mere end velkommen til at kontakte os

Foreningen har også en facebook side hvor man kan komme i direkte dialog med eksisterende medlemmer - den findes her. Alle i foreningen er utroligt hjælpsomme, og kan den ene ikke hjælpe, så er der helt sikkert en anden der kan. Foreningens medlemmer rummer en række utroligt dygtige folk med en meget stor viden om Lipizzaneren, og selvfølgelig en hel masse dygtige og engagerede ryttere, kuske og avlsrepræsentanter.

Rigtig god fornøjelse til nye såvel som gamle ansigter, med at surfe rundt herinde - og husk man er mere end velkommen til at henvende sig for yderligere infomation.

Ønsker du medlemskab i Dansk Lipizzanerforening?

Bliv en del af foreningen:

Kontingent år 2024 :

Enkelt medlemskab: 600,- kr.

stemmeret for 1 person (udløb 2. februar 2025)
deltagelse i diverse arrangementer, mulighed for deltagele på showholdet, hingst på hingsteliste, salgsheste osv

Familiemedlemskab: 800,- kr.
stemmeret for 2 personer (udløb 2. februar 2025)

Støttemedlemskab: 100,- kr.
invitation til deltagelse i diverse arrangementer (dog med deltagergebyr)

Ønsker du medlemskab i Dansk Lipizzanerforening, kan du indbetale til foreningens konto i Sparnord:

Reg.nr. 9309 Kontonr.: 2090303697
HUSK at skrive navn og adresse og e-mail på overførslen, så vi kan registrere din indbetaling!

Fællesskab

Kåring

Show hold

Bestyrrelsen

Formand: Bo Pedersen E-mail: bope@privat.dk

Næstformand: Lise Harder E-mail: liseharder16@gmail.com

Kasserer: Maj-Britt Philipsen E-mail: bongomaj@hotmail.com

Sportsudvalgsformand: Katrine Sanderhoff E-mail: ksanderhoff@gmail.com

Bestyrrelsesmedlem: Solveig Kloster Jensen E-mail: solveig_kloster@hotmail.dk

Bestyrelsessuppleanter: Annette Solhøj, Bettina Vængebjerg

Revisorer: Kristian Vængebjerg, Jannie Leigaard

Revisorsuppleant: Dirch Kjeldgaard

Kort fra foreningen

Avls- og kåringsudvalg: Bo Pedersen og Lise Harder

Sponsorudvalg:

Sportsudvalg: Katrine Sanderhoff

Racerepræsentant Sjælland:Bo Pedersen

Racerepræsentant Jylland:Bo Pedersen

SoMe / Web:

Foreningens vedtægter:

Informationen er desværre ikke tilgængelig pt.

Næste Kåring: endnu ikke planlagt

Tilmelding til kåring sker senest 1 måned før kåringens afholdelse ved indsendelse af udfyldt tilmeldingsblanket til formanden vedlagt originale afstamningspapirer. Samtidig indsættes kåringsgebyret på foreningens konto.

Tilmelding efter tilmeldingsfristens udløb kan ske, men til dobbelt gebyr, og kun såfremt dette er muligt i henhold til kåringens tidsplan.

Ved for sen tilmelding kan man ikke stille særlige krav, dette kunne f.eks. være, hvis kåringen skulle have været afholdt på Sjælland, men så er blevet flyttet til Jylland/Fyn pga. tilmeldinger dér, man kan da ikke kræve den tilbageflyttet ved for sen tilmelding.

Ved tilmelding til kåring/materialprøve skal man være medlem af Dansk Lipizzanerforening

L.I.F. godkendte avlshingste*:

(Internationalt godkendte avlshingste)

LIH 26 - Neapolitano X-3 Bornea

LIH 22 - Neapolitano Dubovina Silver

LIH 21 - Pluto VIII Roma

LIH 20 - 2436 Bana Siglavy (Capriola)-9

LIH 16 - Conversano XXIII-20 Zaar

LIH 15 - Maestoso XXIX-43 Zoltaan

LIH 12 - Pluto Fantasia-24

LIH 9 - Cezano Anlottehave

LIH 4 - 5451 Neapolitano XVII-2

LIH 3 - Conversano I-3

LIH 2 - Silva (Conversano XX-5)

LIH 1 - Conversano Barbana II

*Listen er endnu ikke opdateret

Avlsmål:

Lipizzaneren er typemæssigt accepteret både som ridehest og kørehest, men skal dømmes med dens specifikke karakter, ekstremister der udskille sig disse typer, bliver ikke accepteret.

Lipizzaneren er en middelstor hest på 150-160 cm i stangmål med harmoniske proportioner. Større eller mindre heste skal være harmoniske med ekstra god racetype, som kan tilføre avlen noget positivt.

Den har runde konturer, og er kompakt, muskuløs, og helhedsindtrykket skal virke betydeligt.

Hovedet skal være velproportioneret i medium længde og være smalt og tørt med en ikke for udpræget underkæbe.

Halsen skal være middellang og hvælvet med en ikke for snæver sammensætning mellem hoved og hals.

Skulderen skal være storfladet, muskuløs, skrå og under bevægelsen fri; dog ikke så skrå som hos engelsk fuldblod og varmblodshesten.

Ryggen må være middellang til lang, men godt spændt og stærk.

Krydset muskuløst og svagt hældende.

Halen skal være velansat med elegant haleføring.

Benene skal være tørre med velmarkerede og kraftige led, korte piber og stærke hove.

Bevægelsen skal være regelmæssig, taktfast, elegant og fremadgribende, men med høj forbensaktion og et godt afskub.

Øjnene er ofte store og mørke med et udtryksfuldt og fortroligt blik.

Karsthesten, som var én af grundlæggeren til Lipizzaneren, var hovedsagelig hvide.

Den hvide farve har altid været af speciel betydning de tidligere tider. Hvide heste blev dedikeret til guderne og trak herskabsvogne for kongerne som symbol på fred og retfærdighed.