Foreningen / LIF- Lipizzan International Federation

LIF- Lipizzan International Federation

L.I.F. - Lipizzan International Federation

Året 1984 er det officielle år for oprettelsen af Lipizzan International Federation (Også  kendt som LIF). hvor også en bestyrelse blev valgt. Ydermere oprettede man en avlskommission, som fik en stor opgave bestående i at gennemgå samtlige stamtavler og sorterer de Lipizzanere fra, som ikke var ud af godkendte linier.

De forskellige stutterier, og private avlsforeninger rundt om i verden er underlagt LIF og deres regler for avlsmål og stambogsføring. Formålene med LIF, som de står beskrevet i vedtægterne og blev beskrevet i 1986, bliver stadig fulgt. LIF er kommet langt siden oprettelsen.

Bl.a. var det vigtigt at få samling på Lipizzanere rundt om i verden, og ved at oprette en organisation med registrering af hestene, havde man viden om, hvor de forskellige Lipizzanere var i verden. Samtidig var det nemmere at have samarbejde på tværs af grænser, når man kendte til hinanden, og derved kunne bevare Lipizzaner racen.

Da LIF blev oprettet, var der 3 vigtige hasteopgaver der skulle klares:
  • Gennemgang og censurering af hingste- og hoppestamtavler
  • Oprettelse og struktur på en international stambog

***************

Herunder kommer der indimellem billeder eller nyheder fra LIF som indlægges i underafsnit til fanen "LIF"..