Dansk Lipizzanerforening af 1972

Dansk Lipizzanerforening blev oprettet i 1972 og fik først navnet "Avlsforeningen for Lipizzanere i Danmark", men i 1991 ændrede man foreningens navn til nuværende "Dansk Lipizzanerforening"

Foreningens formål er at fremme og bevare Lipizzaneren i Danmark, bl.a. igennem opvisninger og lign. for at vise racens egenskaber.

Lipizzaneren har været i Danmark i mange år, selvom den endnu ikke er særlig udbredt, og den voksende interesse for klassisk dressur, giver også en fremgang for Lipizzaneren, da den er yderst velegnet til denne form for ridning.

Lipizzaneren er egnet til alt inden for ridning. De kan dressur (klassisk og moderne), spring, hestevogn, distance, voltigering, skovtur, hygge, lege, cirkus osv.

I mange år kunne en dressurhest i Danmark næsten ikke blive stor nok, og selv små piger red kæmpe heste, hvor deres ben slet ikke kunne nå ned om hesten, var det den eneste måde, synes man, hvorpå man kunne ride med i dressurkonkurrencer.

Det er en skrøne, at du ikke kan vinde dressurkonkurrencer på en Lipizzaner, fordi den er for lille. En dressurdommer måler altså ikke hesten inden en konkurrence. En Lipizzaner har med sine fantastiske gangarter, ligeså stor mulighed for at vise et godt dressurprogram, som en hvilken som helst anden hest.

- Det er ikke størrelsen, men gørelsen!

Vi vil gerne sikre udbredelsen af Lipizzaneren i Danmark. Danskerne er begyndt at interesserer sig for de gamle hesteracer, og vil gerne være med til at bevarer disse.
De gamle bevarede racer, hvor stamtavler går flere hundrede år tilbage, kan ikke bare genoprettes. De vil være tabt for evigt.

Der blev bragt en del Lipizzanere hertil i 60´erne fra det ungarske Statsstutteri Szilvásvárad, hvor bl.a. Knud Christensen, Hove startede et Lipizzanerstutteri. Her kom mange unge piger, som hjalp til med ridningen af alle disse heste, og derigennem blev interessen for Lipizzaneren for flere af disse piger lagt.

Lipizzaneravlen i Danmark var meget langt fremme i 1980´erne, men desværre blev ca. 2/3 af alle Lipizzanere i Danmark afvist af LIF (Lipizzan Internation Federation), hvilket slog Lipizzaneravlen kraftigt tilbage i Danmark.

Men siden da har mange danskere været meget flittige med avlen, og flere har hentet renracet Lipizzanere hjem fra udlandet. En stor del af Lipizzanerne i Danmark føres derfor tilbage til de gamle statsstutterier.